Enkel diskografi
Her legger jeg ved Spotify- linker til noen sentrale innspillinger. De fleste av disse innspillingene skulle også være greie å få tak i på Tidal eller i-tunes. Derfor opppgir jeg ikke flere detaljer om låttitler osv, men derimot litt mer om hva disse forskjellige innspillingene og banda har betydd for meg. De innspillingene som ikke har noe plateselskap i parentes, er spilt inn på Curling Legs.
Jazz på norsk
https://open.spotify.com/album/5N9sPpfaZgGAYuZYKYiByt?si=fAseO-fBTumgN2N4l_AK9A
"Det er lett å høre at duoen trives med å jazze seg igjennom nasjonalarven, og blir ikke dette en favoritt i kulturhus-jungelen er det lite håp. For oss alle"
- Ando Woltmann i Jazznytt
Jazz på norsk er et resultat av en forespørsel fra Ælvespeilet kulturhus i Porsgrunn, som gjerne ville ha en versjon av Jazz på Svenska. Det takket vi ja til, under tvil, men underveis fant vi ut at det var litt strengt å lage en litt dårligere versjon av en fantastisk plate. Derfor fant vi noen norske folketoner vi kunne putte inn i konserten, som tilslutt ble hetende Jazz på svorsk.
Og vi hadde så mye glede av å prøve oss på de norske låtene, at vi ville jobbe videre med dem. Slik ble da Jazz på norsk til. Spilt inn i Rainbow studio, Oslo.
Utgitt oktober 2015
Lush Life
https://open.spotify.com/album/78shU6y95euxCgDgHdI2Tq?si=yrOUQFuMSruN9CtJHFMwWA
Kvartetten Lush Life har spilt sammen i noen år, med Nina Gromstad som vokalist, Jan Olav Renvåg på bass, Stig Sjøstrøm på trommer og meg sjøl på piano. Standardlåter i egne arrangementer, eleganse og humor er stikkord for dette bandet. Vi hadde ikke noe særlig penger, men gikk i Rainbow studio for å spille inn denne plata, og det har vi ikke angret på! Se ellers egen nettside - www.lushlife.no
Utgitt september 2015
Scheen Jazzorkester
"God tro, feil frakk - lydbok for orkester"(2013) er Scheen jazzorkesters første CD. Dette er et verk i 7 satser med Torgeir Rebolledos Pedersens dikt inni og i mellom. En musikalsk opplevelsesreise som spenner fra ertende duoer til store kaotiske masseopptrinn, og der helten tilslutt rir inn i solnedgangen, baklengs.
Foreløbig en anmeldelse fra Roald Helgheim i Dagsavisen som roser innspillingen, ikke minst innsatsen til Torgeir R. Pedersen, og mener musikken befinner seg et sted mellom vaudeville og jazz.
Utgitt på GRONG music
Foreløbig en anmeldelse fra Roald Helgheim i Dagsavisen som roser innspillingen, ikke minst innsatsen til Torgeir R. Pedersen, og mener musikken befinner seg et sted mellom vaudeville og jazz.
Utgitt på GRONG music
https://open.spotify.com/album/78shU6y95euxCgDgHdI2Tq?si=yrOUQFuMSruN9CtJHFMwWA
Rune Klakegg/Scheen Jazzorkester: Fjon (august 2016)
er gitt ut på Losen Records, med 7 av mine mine komposisjoner og arrangementer fra et tidsrom på over 20 år, med vekt på nyere komposisjoner. Et arrangement av Moon River har sneket seg inn blant originallåtene, i en versjon som antakelig ikke ligner på noen annen! En fornøyelse å få spilt inn dette materialet med så høy kvalitet både på musikanter og teknikk. Rainbow Studio og Jan Erik Kongshaug er det ypperste av lyd og fagkunnskap, med et særdeles velholdt Steinway D flygel for pianisten (meg). Og Scheen Jazzorkester er blitt et stadig bedre og mer samspilt ensemble, med musikere i toppklasse. Gjester på innspillingen er Rob Waring på vibrafon og Nina Gromstad på vokal.
Her er noen anmeldelser:
"Fjon is a terrific album by any standards – complex, intriguing, and beautifully played by all concerned." London Jazz News Peter Jones)
"Det er aldri overraskende at det som kommer fra Rune Klakegg er bra, men dette "verket" med Scheen Jazzorkester overgår likevel alle forventninger." (Tor Hammerø)
"For connoisseurs of Orchestral Jazz this album is an immediate classic, and as such deserves to be heard by as many people as possible. The elegance, modesty and discipline that this album presents is a model for all orchestral Jazz recordings and deserves to be taught at music academies as an example of good taste. Gorgeous stuff!" (Adam Baruch - The Soundtrack of my life)
Trioer
Rune Klakegg trio: Anaerobics (1992)
https://open.spotify.com/album/7IHW3Z053oheJ5y9X03ufO?si=-E50CXRbTcOUJFwl-JvPyw
Fuzzy Logic: Fuzzy Logic (1996)
https://open.spotify.com/album/7u6EF6DKMwQuMlvh6783iS?si=JzikskjfRCiwUAtBqacxGg
Jeg har hatt forskjellige trioer siden slutten av 70-tallet. Trioen med Knerten Kamfjord - bass og Frank Jakobsen - trommer var en fin enhet, som begynte med standardlåter og Bley-inspirert sound, men som etterhvert utviklet seg til å spille mer og mer originallåter. Instrumentariet utvidet seg også, fra akustisk piano til synther, melodika, bassblokkfløyte, altklarinett, oud - og til og med sequensere...Da vi skulle spille inn Fuzzy Logic, kunne ikke bandet lenger hete Rune Klakegg trio, det var for mye greier. Så derfor et annet navn - men det var en musikalsk kontinuitet som gjør at Fuzzy Logic absolutt må regnes som en videreutvikling av "Anaerobics". På det tidspunktet var Jon Rosslund kommet med på trommer. Det var også et flott band på det personlige planet.
Rune Klakegg trio: Romantic Notions (2012)
https://open.spotify.com/album/1FFjyEa7o5NH0JpgBhcsQY?si=S46klVZlRlqlNUsRjng1zQ
Så gikk det altså 16 år mellom de to siste trioinnspillingene. De er da også ganske forskjellige. Nå er det akustiske pianoet i forgrunnen (eller rett og slett enerådende). Jeg hadde fått det for meg at det å lage en tydelig og definert produksjon var tingen, og da var det naturlig å lage en "klassisk" jazzpianotrio-plate. Jeg forlot synthverdenen for mange år siden, og har blant annet jobbet med det klassiske pianorepertoaret (men kun til hjemmebruk). Denne plata er inspirert av det. Ni komposisjoner fra de siste 5- 6 årene. Mye harmonier. Fine medspillere i Jan Olav Renvåg og Roger Johansen
https://open.spotify.com/album/7IHW3Z053oheJ5y9X03ufO?si=-E50CXRbTcOUJFwl-JvPyw
Fuzzy Logic: Fuzzy Logic (1996)
https://open.spotify.com/album/7u6EF6DKMwQuMlvh6783iS?si=JzikskjfRCiwUAtBqacxGg
Jeg har hatt forskjellige trioer siden slutten av 70-tallet. Trioen med Knerten Kamfjord - bass og Frank Jakobsen - trommer var en fin enhet, som begynte med standardlåter og Bley-inspirert sound, men som etterhvert utviklet seg til å spille mer og mer originallåter. Instrumentariet utvidet seg også, fra akustisk piano til synther, melodika, bassblokkfløyte, altklarinett, oud - og til og med sequensere...Da vi skulle spille inn Fuzzy Logic, kunne ikke bandet lenger hete Rune Klakegg trio, det var for mye greier. Så derfor et annet navn - men det var en musikalsk kontinuitet som gjør at Fuzzy Logic absolutt må regnes som en videreutvikling av "Anaerobics". På det tidspunktet var Jon Rosslund kommet med på trommer. Det var også et flott band på det personlige planet.
Rune Klakegg trio: Romantic Notions (2012)
https://open.spotify.com/album/1FFjyEa7o5NH0JpgBhcsQY?si=S46klVZlRlqlNUsRjng1zQ
Så gikk det altså 16 år mellom de to siste trioinnspillingene. De er da også ganske forskjellige. Nå er det akustiske pianoet i forgrunnen (eller rett og slett enerådende). Jeg hadde fått det for meg at det å lage en tydelig og definert produksjon var tingen, og da var det naturlig å lage en "klassisk" jazzpianotrio-plate. Jeg forlot synthverdenen for mange år siden, og har blant annet jobbet med det klassiske pianorepertoaret (men kun til hjemmebruk). Denne plata er inspirert av det. Ni komposisjoner fra de siste 5- 6 årene. Mye harmonier. Fine medspillere i Jan Olav Renvåg og Roger Johansen
Out to Lunch
Out to Lunch: Out to Lunch
https://open.spotify.com/album/6imiQin0FTekQCG7oDtb8B?si=0w4gjWIXQSCLT2h0lRt4Gw
Out to Lunch: Kullboksrytter
https://open.spotify.com/album/0K6F6DOMmbzTyBGBZqoXBw?si=ryS2b_l9Sj2FiriN-MTAPg
Dette bandet ble startet i 1985 av Olaf Knerten Kamfjord -bass og Bjørn Klakegg- gitar, med Vidar Johansen - sax, Svein Chrico Christiansen - trommer og meg på piano/synth. Et mer akustisk band, basert på Vidars, Bjørns og mine låter. Et band som dengang spente over tre musikergenerasjoner - noe som skapte en morsom og litt uforutsigelig sound. "Out to Lunch" kom i 1988, "Kullboksrytter" i 1995. Den siste har en integrert strykekvartett (Den norske strykekvartett) på mange av låtene, og sang (Sidsel Endresen), i tillegg til noen kvintettlåter. Kullboksrytter var et seriøst forsøk på å få klassiske musikere og jazzmusikere til å møtes på lik linje - ikke at strykerne bare var glasuren på kaka.
https://open.spotify.com/album/6imiQin0FTekQCG7oDtb8B?si=0w4gjWIXQSCLT2h0lRt4Gw
Out to Lunch: Kullboksrytter
https://open.spotify.com/album/0K6F6DOMmbzTyBGBZqoXBw?si=ryS2b_l9Sj2FiriN-MTAPg
Dette bandet ble startet i 1985 av Olaf Knerten Kamfjord -bass og Bjørn Klakegg- gitar, med Vidar Johansen - sax, Svein Chrico Christiansen - trommer og meg på piano/synth. Et mer akustisk band, basert på Vidars, Bjørns og mine låter. Et band som dengang spente over tre musikergenerasjoner - noe som skapte en morsom og litt uforutsigelig sound. "Out to Lunch" kom i 1988, "Kullboksrytter" i 1995. Den siste har en integrert strykekvartett (Den norske strykekvartett) på mange av låtene, og sang (Sidsel Endresen), i tillegg til noen kvintettlåter. Kullboksrytter var et seriøst forsøk på å få klassiske musikere og jazzmusikere til å møtes på lik linje - ikke at strykerne bare var glasuren på kaka.
Cutting Edge
Cutting Edge: alle tre
https://open.spotify.com/album/4s43NtbjklwmLprHIrEmo7?si=FxgNL8_7Sq-09lRyyi7GBw
80-tallseventyret: Jazzrock med et smil. Cutting Edge ga ut tre LP-er i perioden 82-86 som her er samlet på en dobbelt-cd. Morten Halle - sax og fløyte, Knut Værnes - gitar, Edvard Askeland - bass og Frank Jakobsen/Stein Inge Brækhus - trommer + ego på keyboards. Morten og jeg var hovedbidragsytere til repertoaret, men Knut og Edvard bidro også. Bandet var en stor sukess på jazzklubber og festivaler, og vi turnerte over hele landet, med avstikkere til England, Tyskland og Danmark. En periode spilte vi med Jan Eggum. Etter fem år var vi nokså slitne, og bandet ble lagt påhylla.
https://open.spotify.com/album/4s43NtbjklwmLprHIrEmo7?si=FxgNL8_7Sq-09lRyyi7GBw
80-tallseventyret: Jazzrock med et smil. Cutting Edge ga ut tre LP-er i perioden 82-86 som her er samlet på en dobbelt-cd. Morten Halle - sax og fløyte, Knut Værnes - gitar, Edvard Askeland - bass og Frank Jakobsen/Stein Inge Brækhus - trommer + ego på keyboards. Morten og jeg var hovedbidragsytere til repertoaret, men Knut og Edvard bidro også. Bandet var en stor sukess på jazzklubber og festivaler, og vi turnerte over hele landet, med avstikkere til England, Tyskland og Danmark. En periode spilte vi med Jan Eggum. Etter fem år var vi nokså slitne, og bandet ble lagt påhylla.
Elin Ødegaard/ Rune Klakegg
https://open.spotify.com/album/5AnhrmgZDhBjQJyEuXja7o?si=L4CG0mtCTkilFvEos7Pppw
Elin Ødegaard og jeg spilte sammen fra slutten av 1990-tallet, og har igrunnen ikke sluttet med det, selv om jobbene er sjeldne. Vi fant hverandre i en felles opplevelse av den amerikanske jazz- og pop-tradisjonen, og innspillingen av "I will wait for you" i 2000 opplevdes som noe av et svennestykke for meg. Duoformatet er nådeløst, og vi hadde jobbet mye sammen før innspillingen. Likevel var mye av det som skjedde i studio ganske improvisert. Låten "Smile" for eksempel, hadde vi aldri spilt før. Jazzmusikere er kjent for å reharmonisere låter, men noen av disse er også "deharmonisert".(Via records)
Elin Ødegaard og jeg spilte sammen fra slutten av 1990-tallet, og har igrunnen ikke sluttet med det, selv om jobbene er sjeldne. Vi fant hverandre i en felles opplevelse av den amerikanske jazz- og pop-tradisjonen, og innspillingen av "I will wait for you" i 2000 opplevdes som noe av et svennestykke for meg. Duoformatet er nådeløst, og vi hadde jobbet mye sammen før innspillingen. Likevel var mye av det som skjedde i studio ganske improvisert. Låten "Smile" for eksempel, hadde vi aldri spilt før. Jazzmusikere er kjent for å reharmonisere låter, men noen av disse er også "deharmonisert".(Via records)
Sundslegen, herja og naken
https://open.spotify.com/album/5m3qPqyQFZtw3cg2dHaK0f?si=9mW0hQnXTZyGhQ0n3YKHdA
Dette er en innspilling med mine melodier til Jakob Sande-dikt av den litt mer trasige sorten. Fylleanger, sjømannsrangler, dødsangst, portretter av samfunnets tapere - men ikke uten humor og ironi. Melodiene er inspirert av tango, blues og sjømannsviser, og blir framført av Lars Klevstrand, Bjørn Klakegg (gitarer mm), Jan Olav Renvåg (bass og tuba) og meg selv på trekkspill og piano. Utgitt og presentert i 2006 til 100-årsjubileet for dikterens fødsel.(Tylden)
Dette er en innspilling med mine melodier til Jakob Sande-dikt av den litt mer trasige sorten. Fylleanger, sjømannsrangler, dødsangst, portretter av samfunnets tapere - men ikke uten humor og ironi. Melodiene er inspirert av tango, blues og sjømannsviser, og blir framført av Lars Klevstrand, Bjørn Klakegg (gitarer mm), Jan Olav Renvåg (bass og tuba) og meg selv på trekkspill og piano. Utgitt og presentert i 2006 til 100-årsjubileet for dikterens fødsel.(Tylden)
Lonely Woman + Asmundsen & Co
Tine Asmundsen har drevet Lonely Woman i mange år, og jeg har vært med på tre innspillinger: "Demons Diversions" med Vidar Johansens komposisjoner, "Radegund", der både Vidar, Tine og jeg har bidratt med låter, og nå sist "Lovely Luna", der bandet spiller låtene fra konserten med den amerikanske saxofonisten David Murray på Kongsbergfestivalen 2010. Men Murray er ikke med på innspillingen. Problemer med kontrakter osv. Live-opplevelse nr. 1 er nok akkurat denne jobben i Kongsberg kino, der Murray satte fyr på ensemblet.....(Hazeljazz)
I 2018 ble Lonely Woman lagt ned, og Asmundsen & Co reiste seg fra asken. Tine, Vidar Johansen og jeg sjøl ble med videre, og så kom Terje Engen med på trommer og Magnus Ånnestad Oseth på trompet. Vi har spilt inn to nye plater. "Pastor´n" med musikk av Einar Iversen og "Gnus" med musikk av Vidar Johansen. Plater jeg er svært stolt av. På den siste fikk jeg også æren av å skrive liner notes.
I 2018 ble Lonely Woman lagt ned, og Asmundsen & Co reiste seg fra asken. Tine, Vidar Johansen og jeg sjøl ble med videre, og så kom Terje Engen med på trommer og Magnus Ånnestad Oseth på trompet. Vi har spilt inn to nye plater. "Pastor´n" med musikk av Einar Iversen og "Gnus" med musikk av Vidar Johansen. Plater jeg er svært stolt av. På den siste fikk jeg også æren av å skrive liner notes.
Søyr
Søyr: alene hjemme
https://open.spotify.com/album/1RzDKlk1GEaHt3OjIQAxXL?si=RzYWL6NUSFOd9gW9JwGPjw
Søyr fantes både før og etter meg, men fra 1987 til 2001 var jeg med i dette mangehodete troll av et ensemble. Søyr gikk vel gjennom 3-4 metamorfoser i min tid, og besetningen varierte fra ca. 9 til 13 musikere. Trompetisten Torgrim Sollid var kaptein på skuta alle disse årene. Vi spilte inn 4 cd-er: "Vectors" (på Hot Club Records) i 1987, "Bussene lengter hjem" i 1994, "Med kjøtt og kjærlighet" i 1997 og "Alene hjemme" i 2001. Utenom platene er nok den store Søyr-opplevelsen opprettelsen av Fristaten Søyr under Moldefestivalen i 1997. Vi lå ved kai med teaterbåten Innvik, og lagde aktuelle show hver kveld. Støntpoesi, støntvideo, støntmusikk. Løp rundt i veivesen-kjeledresser og delte ut flygeblad. En av de beste udokumenterte happenings i norsk musikkhistorie, vil jeg påstå! På livesiden må også nevnes urframføringen av Christian Eggens performancestykke "Tenda", ca. 1991 i Stavanger, absurd teater med telefondusjer og uforståelige hendelser ved et telt. Ved samme anledning ble sopranen Anne Lise Berntsen heist ned i en huske fra snorloftet, i det hun sang en arie fra Monteverdis "Orfeo", og i all beskjedenhet ble mitt stykke i erteform: "Mangler ingenting" spilt..
https://open.spotify.com/album/1RzDKlk1GEaHt3OjIQAxXL?si=RzYWL6NUSFOd9gW9JwGPjw
Søyr fantes både før og etter meg, men fra 1987 til 2001 var jeg med i dette mangehodete troll av et ensemble. Søyr gikk vel gjennom 3-4 metamorfoser i min tid, og besetningen varierte fra ca. 9 til 13 musikere. Trompetisten Torgrim Sollid var kaptein på skuta alle disse årene. Vi spilte inn 4 cd-er: "Vectors" (på Hot Club Records) i 1987, "Bussene lengter hjem" i 1994, "Med kjøtt og kjærlighet" i 1997 og "Alene hjemme" i 2001. Utenom platene er nok den store Søyr-opplevelsen opprettelsen av Fristaten Søyr under Moldefestivalen i 1997. Vi lå ved kai med teaterbåten Innvik, og lagde aktuelle show hver kveld. Støntpoesi, støntvideo, støntmusikk. Løp rundt i veivesen-kjeledresser og delte ut flygeblad. En av de beste udokumenterte happenings i norsk musikkhistorie, vil jeg påstå! På livesiden må også nevnes urframføringen av Christian Eggens performancestykke "Tenda", ca. 1991 i Stavanger, absurd teater med telefondusjer og uforståelige hendelser ved et telt. Ved samme anledning ble sopranen Anne Lise Berntsen heist ned i en huske fra snorloftet, i det hun sang en arie fra Monteverdis "Orfeo", og i all beskjedenhet ble mitt stykke i erteform: "Mangler ingenting" spilt..
....og masse annet !
Et utvalg andre innspillinger:
Guttorm Guttormsen kvartett: Soturnudi/Albufeira (Plastic strip)
Changes: For Mingus (Ponca Jazz Records)
Øvrevoll spelemannslag: Spillegal (Ta:lik)
Lars Klevstrand: Vinternatt og Nomadesongar (Tylden)
Tverr Geitt tolker Geirr Tveitt live (Nopa/Crema)
Odd Børretzen/Lars Martin Myhre: Anorakkene (Tylden)
Odd Børretzen/Margaret Skjelbred: Saltholmen (Bigbox)
Lars Martin Myhre: 10 sanger og Hysj (Tylden)
Metropolitan: Love is Blind
Kjell Habbestad: Noahs draum (Grappa)
Alfred Janson: Interlude (NMP)
Jan Eggum: E.G.G.U.M (LP)
Changes: For Mingus (coveret er min tegning av Mingus i resepsjonen på Hotell Gyldenløve, Kongsberg, 1975)
Guttorm Guttormsen kvartett: Soturnudi/Albufeira (Plastic strip)
Changes: For Mingus (Ponca Jazz Records)
Øvrevoll spelemannslag: Spillegal (Ta:lik)
Lars Klevstrand: Vinternatt og Nomadesongar (Tylden)
Tverr Geitt tolker Geirr Tveitt live (Nopa/Crema)
Odd Børretzen/Lars Martin Myhre: Anorakkene (Tylden)
Odd Børretzen/Margaret Skjelbred: Saltholmen (Bigbox)
Lars Martin Myhre: 10 sanger og Hysj (Tylden)
Metropolitan: Love is Blind
Kjell Habbestad: Noahs draum (Grappa)
Alfred Janson: Interlude (NMP)
Jan Eggum: E.G.G.U.M (LP)
Changes: For Mingus (coveret er min tegning av Mingus i resepsjonen på Hotell Gyldenløve, Kongsberg, 1975)