Fransk suite (for Scheen Jazzorkester)
liveopptak fra Sentralen, Oslo, 29.april 2022
Bakgrunn
I mine 50 år som komponist og musiker er jeg blitt inspirert av mange forskjellige stilretninger innen kunst og musikk. Og i forskjellige perioder har disse interessene byttet plasser i bevisstheten. Fra jeg var tenåring var det å forstå og beherske jazzens språk det aller viktigste og vanskeligste, og det som krevde mest av meg. Men jeg hadde begynt å spille piano som sjuåring, og den klassiske musikken fikk en oppblomstring i de to årene jeg var elev hos Eline Nygaard. Da var jeg i begynnelsen av 20-årene. Hun ledet meg gjennom alle epokene innen den klassiske musikken, vennlig og bestemt - og ganske suverent. Men det var så mye å jobbe med i jazzen, låter som skulle lages, synther som skulle skrus på, søknader som måtte skrives. Ganske mange spillejobber var det også. I korte trekk: den klassiske musikken var død for meg i lange perioder. Men den har vendt tilbake, det er de gamle mestrene jeg tyr til når jeg skal øve piano nå. Derfor var det naturlig å ta tak i denne arven når jeg skulle skrive et helaftens program for Scheen Jazzorkester i 2021. Franske suiter var vanlige i barokken, en samling dansesatser samlet rundt en toneart og kanskje også med noen felles ideer. I gamle dager var disse dansene ganske enkle i formen, men jeg tok meg mange friheter i hvordan satsene skulle utvikle seg. Så ble de da også ganske lange og innholdsrike. Og hvis noen har lyst til å bruke dette materialet i en eller annen sammenheng, eller spille noe av det, bare ta kontakt. Jeg omarrangerer gjerne denne musikken til andre formater (mot et lite gebyr).
Besetningen er: Finn Arne Dahl Hanssen og Thomas Johansson -trompet, Marius Tobias Hovet, Frøydis Aslesen og Åsgeir Grong- tromboner, Guttorm Guttormsen, André Kassen, Jon Øystein Rosland og Line Bjørnør Rosland - treblås, Rune Klakegg- piano, Jan Olav Renvåg - bass og Audun Kleive. Opptaket ble gjort av Eivind Fossnes Dahl og mikset av Åsgeir Grong.
Besetningen er: Finn Arne Dahl Hanssen og Thomas Johansson -trompet, Marius Tobias Hovet, Frøydis Aslesen og Åsgeir Grong- tromboner, Guttorm Guttormsen, André Kassen, Jon Øystein Rosland og Line Bjørnør Rosland - treblås, Rune Klakegg- piano, Jan Olav Renvåg - bass og Audun Kleive. Opptaket ble gjort av Eivind Fossnes Dahl og mikset av Åsgeir Grong.
AllemandeI barokken var den første satsen av en suite ofte en Allemande. Ordet betyr "Tysk", og det var en populær selskapsdans, litt som swingen på 1930-tallet (blir det sagt....). Solister er Guttorm Guttormsen - fløyte, og meg selv på piano.
SarabandeSarabande er en langsom dans i tretakt fra Spania. Det som er spesielt med den, er at det tunge taktslaget er på toeren. Solister: Line Bjørnør Rosland - klarinett, Guttorm Guttormsen - fløyte, Finn Arne Dahl Hanssen- trompet, Jon Øystein Rosland - tenorsax og Thomas Johansson- alien trompet.
|
ForlaneForlane er en italiensk folkedans (Forlana), men jeg er mest inspirert av Ravels Forlane fra Le Tombeau de Couperin. Solister: Thomas Johansson - trompet, Line Bjørnør Rosland.- klarinett.
ToccataToccata er jo ikke en dans, men derimot et virtuost stykke for klaverinstrument. Og her er det særlig piano og trommer som får kjørt seg. Solister: Rune - piano, André - sopransax, Line - klarinett, Jan Olav Renvåg - bass, Marius - trombone, Audun Kleive - trommer.
|
RigaudonRigaudon er en fransk dans. Vet ikke så mye om den, men Ravel har også med en Rigaudon i sin Le Tombeau de Couperin. Solister: Marius Tobias Hovet- trombone, Guttorm Guttormsen - fløyte, André Kassen- tenorsax.
GigueGigue er den franske stavemåten for den engelske dansen Jig, en lystig dans med triol-underdeling i en totakts-rytme. Solister: Thomas - trompet, Jon Øystein - tenorsax, Rune - piano
|