Klakegg Guttormsen Renvåg
Jeg våknet en morgen i september 2023 med den brilliante idéen om å lage en ny trio (med gamle kjente!), Guttorm Guttormsen som jeg har kjent i over 50 år som allsidig treblåser, men som her BARE får spille KLARINETT, og Jan Olav Renvåg på kontrabass. Han har jeg kanskje bare kjent i en 25 års tid. Idéen er å spille hovedsaklig mine låter arrangert spesielt for denne besetningen. Nye som gamle låter. Det viser seg at jeg faktisk har flere nye låter enn jeg tenkte, og denne settingen gir oss alle utfordringer og gleder, samspill i arrangementer og åpne partier. Første jobb var i Galleri Usemja i Skien den 15. november, og vi skal spille inn en demo eller kanskje et helt album på vinteren 2024. Dette blir spennende!
Rune Klakeggs tidsmaskin
Fra slutten av 70-tallet har jeg vært pianist og keyboardist i en lang rekke band: Guttorm Guttormsen kvartett, Cutting Edge, Out to Lunch, Søyr, Rune Klakegg trio, Fuzzy Logic, Lonely Woman, Scheen Jazzorkester. I alle disse bandene har jeg vært aktiv både som musiker og komponist, med flere hundre komposisjoner i TONOs arkiv. Et ganske allsidig musikerliv har det blitt, alt fra LørDan til Van Morrison, fra Jan Eggum til David Murray.
Og nå i 2022 føler jeg et behov for å vise fram noe av det jeg har holdt på med i alle disse årene. Jeg har satt sammen en kvintett med noen av de fineste musikerne i Grenlandsområdet (og en fra Mjøndalen!): André Kassen - saxofon, Magnus Aannestad Oseth - trompet, Jan Olav Renvåg - bass, Stig Sjøstrøm - trommer og meg selv på piano og synth ( jeg har satt istand min aller første synth: en Moog Prodigy, kjøpt på Manny´s i New York i 1980).
Bandet brakdebuterte på JazzAlarm-festivalen i Porsgrunn juni i år. Repertoaret er arrangert spesielt for dette bandet, og låtene er hentet fra en 40-års periode. Melodiøse temaer, impresjonistiske stemninger, akkord-tette ballader og groove-baserte låter med litt syre og lang ettersmak, en tango, en vals, noe som nærmer seg pop. Vakkert kanskje, men ikke glatt. Og så blir det alltids litt prat fra scenen, for det har jo skjedde noe på disse 40 årene som er verdt å minnes!
Og nå i 2022 føler jeg et behov for å vise fram noe av det jeg har holdt på med i alle disse årene. Jeg har satt sammen en kvintett med noen av de fineste musikerne i Grenlandsområdet (og en fra Mjøndalen!): André Kassen - saxofon, Magnus Aannestad Oseth - trompet, Jan Olav Renvåg - bass, Stig Sjøstrøm - trommer og meg selv på piano og synth ( jeg har satt istand min aller første synth: en Moog Prodigy, kjøpt på Manny´s i New York i 1980).
Bandet brakdebuterte på JazzAlarm-festivalen i Porsgrunn juni i år. Repertoaret er arrangert spesielt for dette bandet, og låtene er hentet fra en 40-års periode. Melodiøse temaer, impresjonistiske stemninger, akkord-tette ballader og groove-baserte låter med litt syre og lang ettersmak, en tango, en vals, noe som nærmer seg pop. Vakkert kanskje, men ikke glatt. Og så blir det alltids litt prat fra scenen, for det har jo skjedde noe på disse 40 årene som er verdt å minnes!
Audrey Hepburn Songbook (er dessverre lukket)
Audrey Hepburn Songbook består av Rune Klakegg- trekkspill, Bjørn Klakegg- gitar, Knerten Kamfjord - bass og Jon Rosslund - trommer. Bak det noe underlige navnet skjuler det seg fire musikere som har tatt tak i musikken fra Audrey Hepburns filmer, som Funny Face, Two for the Road og My Fair Lady. Låtene derfra har gått gjennom et Space Age Bachelor Pad musikkfilter, slik at 50-60-tallets raffinerte popjazz blir levende igjen, med de nyeste rytmene (gjerne fra latinamerika), spennende instrumenter (som trekkspill og elektrisk gitar med ekko), og eksotiske rytmeinstrumenter fra fjerne land. I tillegg noen av Rune Klakeggs kommenterende komposisjoner i samme stil. Det var verdenspremière for denne kvartetten på Urijazz i Tønsberg 29. mars 2017, og også første gang Rune Klakegg sto fram som trekkspiller fullt og helt!
Jazz på svorsk (men mest på norsk)
Her følger noen låter Jan Olav Renvåg og jeg spilte på konserten "Jazz på svorsk" i Ælvespeilet, Porsgrunn 12. april 2014. Siden den gang har vi gjort en innspilling i Rainbow studio med repertoar fra denne konserten og andre folketoner vi har funnet. Men det svenske stoffet lar vi være, det er gjort! "Jazz på norsk" ble gitt ut i oktober 2015.
Lush Life, klikk her for hjemmeside
Nina Gromstad Hogness - sang, Rune Klakegg - piano, Jan Olav Renvåg - bass og Stig Sjøstrøm - trommer
er et morsomt prosjekt basert på jazzens standardlåter og poplåter fra de gylne 60- 70-åra, framført med nerve og glimt i øyet. Et band vi alle har stor tro på, og stor glede av å spille i! Jeg får også prøvd ut noen av mine arrangementer, skapt gjenno to tiår. Innspilling mars 2015.
er et morsomt prosjekt basert på jazzens standardlåter og poplåter fra de gylne 60- 70-åra, framført med nerve og glimt i øyet. Et band vi alle har stor tro på, og stor glede av å spille i! Jeg får også prøvd ut noen av mine arrangementer, skapt gjenno to tiår. Innspilling mars 2015.
Guttorm Guttormsen trio
Guttorm Guttormsen , Audun Kleive og undertegnede hadde en svært morsom og musikalsk givende turné på sørlandet september 2013. Her er et lydkutt fra konserten i Risør, Guttorms versjon av Anitras dans fra Peer Gynt:
Belgflukt
Sondre Stordalen - gitar, Nils Henrik Mostaum - bass og Rune Klakegg - trekkspill.
Dette var oppfyllelsen av en drøm: Etter å ha sittet i ensomhet og spilt trekkspill i noen år, fikk jeg med meg to musikere som ville være med på å jobbe ut et repertoar. Vi spiller tangoer, valser, bossanovaer og jazzlåter, og prøver å variere arrangementene slik at alle får vist seg fram. Og av og til trår Sondre til som vokalist, som i "Tanta til Beate" eller "Jeg hadde tenkt". Man kan være veldig glad i trekkspill og likevel synes at det er godt at andre instrumenter tar over av og til. Belgflukt har spilt både for unge og gamle, og er et fleksibelt og morsomt band å jobbe med.
Her kommer "Triste" , en bossanova av A.C. Jobim:
Sondre Stordalen - gitar, Nils Henrik Mostaum - bass og Rune Klakegg - trekkspill.
Dette var oppfyllelsen av en drøm: Etter å ha sittet i ensomhet og spilt trekkspill i noen år, fikk jeg med meg to musikere som ville være med på å jobbe ut et repertoar. Vi spiller tangoer, valser, bossanovaer og jazzlåter, og prøver å variere arrangementene slik at alle får vist seg fram. Og av og til trår Sondre til som vokalist, som i "Tanta til Beate" eller "Jeg hadde tenkt". Man kan være veldig glad i trekkspill og likevel synes at det er godt at andre instrumenter tar over av og til. Belgflukt har spilt både for unge og gamle, og er et fleksibelt og morsomt band å jobbe med.
Her kommer "Triste" , en bossanova av A.C. Jobim:
Scheen Jazzorkester, se også scheenjazzorkester.no
Et 13-manns storband med profesjonelle musikere bosatt i Grenlands-distriktet, med status som Sørnorsk Jazzsenters store profesjonelle jazzensemble.
Her er min komposisjon "Fjon" spilt av Scheen jazzorkester i et liveopptak fra Kafé K i Porsgrunn, februar 2011:
Bassassist
Bjørn Kjellemyr- kontrabass, Eivind Lønning - trompet, Bjarne Magnus Jensen - fiolin, Audun Sandvik - cello, og Rune Klakegg - piano
"Bassassist" var et bestillingsverk fra Grenland Jazzforum, som ble urfremført romjulen 2010. Stykket er skrevet for bassisten Bjørn Kjellemyr, og med et fint, lite kammerensemble. Konserten varer ca. 50 minutter, i fem deler, og inneholder et arrangement av en Bach-arie i tillegg til min egen musikk.. Her er en smakebit av urfremføringen: Bassassist , del II:
"Bassassist" var et bestillingsverk fra Grenland Jazzforum, som ble urfremført romjulen 2010. Stykket er skrevet for bassisten Bjørn Kjellemyr, og med et fint, lite kammerensemble. Konserten varer ca. 50 minutter, i fem deler, og inneholder et arrangement av en Bach-arie i tillegg til min egen musikk.. Her er en smakebit av urfremføringen: Bassassist , del II:
Rune Klakegg trio
Rune Klakegg- piano, Jan Olav Renvåg- bass, Roger Johansen - trommer
En akustisk jazz-pianotrio som har eksistert i sin nåværende form siden 2007. Cd-en "Romantic Notions" kom ut på Curling Legs april 2012, og er tilgjengelig på Wimp; Spotify og iTunes. Her er noen sitater fra anmeldelser: "Stilig trio- ..har funne tonen i dette klassiske formatet, med eit trioalbum av beste merke" (Roald Helgheim, Dagsavisen), "...Renvåg og Johansen følger ham påpasselig og drivende, og gjør sitt til at "Romantic Notions" inntar en framskutt plass på den etterhvert tettmøblerte norske pianotriohylla" (Terje Mosnes, Dagbladet). "..Det klinger fabelaktig. Det er melodiøst, det er inkluderende og appellerende. Men uten at det blir det minste flatt eller trivielt" (Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen/Dagningen).
På denne innspillingen er det så godt som utelukkende nye komposisjoner. Mange av dem ligner mer på klassiske pianostykker enn på jazzlåter, men alle er springbrett for improvisasjon. Min nyfunne inspirasjon er klassisk musikk fra den romantiske epoken - og særlig Brahms sene klaverstykker. Men jazzinflytelsen fra folk som Bill Evans, Keith Jarrett, Chick Corea og Paul Bley skal ikke stikkes under en stol. Med i trioen er Jan Olav Renvåg, som er en kreativ og lydhør bassist. Geir Lysnes "Listening ensemble" er en av dem som har brukt Jan Olav mye. Roger Johansen er en av de fineste yngre trommeslagerne her til lands, og medvirker både på egne og andres prosjekter . Han kan sjekkes ut på sin hjemmeside: rogerjohansen.no.
Her er komposisjonen "Achille" fra CD-en:
Brit og gutane
Et møte mellom jazz, klassisk musikk og poesi
Brit Bildøen – tekstlesing, Rune Klakegg – piano, (trekkspill, altklarinett), Bjarne Magnus Jensen – fiolin, Johannes Martens - Cello
Dette ensemblet samarbeider over sjangergrensene, og får kammermusikk og dikt til å berike hverandre. Musikken er i grenseland mellom jazz og nyere klassisk musikk, med improvisasjon som et viktig element, ikke minst improvisasjon som et svar til Brits tekster. Hun leser noe vi ikke har hørt, og vi gir musikalske kommentarer. Et slikt ensemble, kalt klavertrio i den klassiske musikkverdenen, er et morsomt format, åpent og smidig, med muligheter for forskjellige roller blant oss tre – melodilinjer, komp og basslinjer kan fordeles på forskjellige måter, og det er mulig å bruke pianoet virkelig pianistisk uten å gå i veien for noen. Vi har brukt noe av musikken fra Skyggen (teaterstykke på Torshovteatret ), noe nyskrevet musikk og ellers komposisjoner jeg har funnet fram til og bearbeidet fra mine nokså store bunker.
Ensemblet debuterte ved Bjørnsonfestivalen 2005, nærmest som en ettertanke til en større komposisjon jeg hadde skrevet til Brits tekster, ”Om å kysse ein prins”. Samarbeidet gav mersmak, og vi har siden spilt på litteraturfestivalen i Lillehammer, på Det norske teatret og på SMOG-festivalen i Porsgrunn.
Brit Bildøen debuterte i 1991, og har gitt ut flere diktsamlinger, romaner , essays og barnebøker. Brit har tidligere bl.a. laget forestillinger sammen med dansere. Bjarne Magnus Jensen er uteksaminert fra Musikkhøgskolen i Oslo, der han bl.a. spilte Beethovens fiolinkonsert. Han spiller i Ophelia Orchestra. Johannes Martens er cellist i Filharmonien, har gitt ut CD med komponisten Elliott Carter, og har en stor musikalsk nysgjerrighet.
Her kan du lytte til Hjartet til kjempa:
Brit Bildøen – tekstlesing, Rune Klakegg – piano, (trekkspill, altklarinett), Bjarne Magnus Jensen – fiolin, Johannes Martens - Cello
Dette ensemblet samarbeider over sjangergrensene, og får kammermusikk og dikt til å berike hverandre. Musikken er i grenseland mellom jazz og nyere klassisk musikk, med improvisasjon som et viktig element, ikke minst improvisasjon som et svar til Brits tekster. Hun leser noe vi ikke har hørt, og vi gir musikalske kommentarer. Et slikt ensemble, kalt klavertrio i den klassiske musikkverdenen, er et morsomt format, åpent og smidig, med muligheter for forskjellige roller blant oss tre – melodilinjer, komp og basslinjer kan fordeles på forskjellige måter, og det er mulig å bruke pianoet virkelig pianistisk uten å gå i veien for noen. Vi har brukt noe av musikken fra Skyggen (teaterstykke på Torshovteatret ), noe nyskrevet musikk og ellers komposisjoner jeg har funnet fram til og bearbeidet fra mine nokså store bunker.
Ensemblet debuterte ved Bjørnsonfestivalen 2005, nærmest som en ettertanke til en større komposisjon jeg hadde skrevet til Brits tekster, ”Om å kysse ein prins”. Samarbeidet gav mersmak, og vi har siden spilt på litteraturfestivalen i Lillehammer, på Det norske teatret og på SMOG-festivalen i Porsgrunn.
Brit Bildøen debuterte i 1991, og har gitt ut flere diktsamlinger, romaner , essays og barnebøker. Brit har tidligere bl.a. laget forestillinger sammen med dansere. Bjarne Magnus Jensen er uteksaminert fra Musikkhøgskolen i Oslo, der han bl.a. spilte Beethovens fiolinkonsert. Han spiller i Ophelia Orchestra. Johannes Martens er cellist i Filharmonien, har gitt ut CD med komponisten Elliott Carter, og har en stor musikalsk nysgjerrighet.
Her kan du lytte til Hjartet til kjempa: