Storbandkomposisjoner 2022-24/Prime Time Orchestra
Siden 1990-tallet har jeg skrevet og arrangert musikk for storband. Etter 12 år med Scheen Jazzorkester fra 2010-2022, har jeg tatt tak i forskjellige egne komposisjoner og arrangert dem for standard storbandbesetning: 4 trompeter, 4 tromboner, 5 treblåsere (saxer, med dobling på fløyte og evt. klarinett, barytonsax/bassklarinett valgfritt på noen arr), gitar, piano, bass (helst kontra) og trommer. Premieren for disse komposisjonene var høsten 2022, spilt av Prime Time Orchestra, og det er opptak fra denne konserten jeg har fått lov til å legge ut på denne siden. Etter dette har Borderline Big Band og Sandefjord Storband spilt disse låtene. Og det er planer om flere konserter. Våren 2024 skriver jeg på et bestillingsverk fra Prime Time Orchestra med premiere november i år.
Jeg er svært interessert i å få flere storband til å spille dette repertoaret. Har også en bunke låter fra tidligere som kan brukes. Så ta kontakt (se kontakt-siden for opplysninger). Det er flere måter å gjøre et slikt prosjekt: Jeg kan være pianosolist (mens en dirigent tar ansvar for bandet), eller jeg kan dele piano-jobben med bandets faste pianist, og så delvis lede bandet fra dirigentpulten eller fra pianokrakken .
Jeg er svært interessert i å få flere storband til å spille dette repertoaret. Har også en bunke låter fra tidligere som kan brukes. Så ta kontakt (se kontakt-siden for opplysninger). Det er flere måter å gjøre et slikt prosjekt: Jeg kan være pianosolist (mens en dirigent tar ansvar for bandet), eller jeg kan dele piano-jobben med bandets faste pianist, og så delvis lede bandet fra dirigentpulten eller fra pianokrakken .
Litt historie:
Slapback, Orangotango og Blub Club er opprinnelig skrevet for bandet Lonely Woman, som spilte en konsert med saxofonisten David Murray på Kongsberg Jazzfestival 2011. Spatial Intelligence, Sofa Interlude og Harvest Moon ble skrevet til prosjektet «Insight» med Scheen Jazzorkester 2018, og Skrift i Sand er i utgangspunktet en låt for pianotrio. Jeg har valgt å legge ved hele komposisjoner, siden det ofte skjer endel underveis: nye temaer, takt- og temposkifter, annerledes behandling av tidligere temaer osv.